LSS-handläggare
Nås via kommunens växel.
Vi har telefontid måndag-fredag 8.30-9.30.

Så här fungerar personlig assistans

Här kan du läsa vad som gäller för att få personlig assistans.

Vem kan få personlig assistans?

LSS-lagen är mycket detaljerad och specifik kring vilken hjälp man kan få. Personlig assistans beviljas bara om det kan uppfylla individens så kallande grundläggande behov enligt lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Till grundläggande behov räknas

• personlig hygien – hjälp med hygien gällande privata och känsliga delar för den personliga integriteten, som den enskilde inte klarar av själv.
  • andning – det ska finnas en dokumenterad nedsättning av andningsfunktionen och dessutom risk för att den enskildes hälsa och liv om insatsen inte ges.
  • måltider – hjälp att föra mat och dryck till munnen eller sondmatning.
  • av- och påklädning – hjälp med kläderna närmast kroppen inklusive proteser, stödstrumpor och ortoser.
  • kommunikation – hjälp till någon som har ett mycket begränsat verbalt språk och inte kan använda alternativa kommunikationssätt och därigenom förmedla budskap.
  • att det krävs att assistenten hela tiden är i närheten. Detta för att kunna arbeta förebyggande för att någon som på grund av psykisk funktionsnedsättning inte fysiskt ska skada sig själv, någon annan eller egendom. Behovet ska finnas löpande över hela eller delar av dygnet.
  • att den enskilde behöver löpande hjälp under dygnet på grund av medicinskt tillstånd.
  • att det ska innebära att det finns fara för den enskildes liv, eller att det finns en överhängande och allvarlig risk för hans eller hennes fysiska hälsa.
  • att bryta passivitet och mentala låsningar genom att någon, som har kunskaper om den funktionshindrade, stöttar för att personen ska kunna bli mer aktiv i att själv uppfylla sina behov.

Vem fattar beslutet om personlig assistans?

Det är en biståndshandläggare som fattar beslutet om personlig assistans. Handläggaren utgår helt från lagstiftningen i sin bedömning, och väger inte in egna åsikter.

Utifrån det grundläggande behovet beviljas ett antal assistanstimmar. Sammanlagt behöver insatserna uppgå till sju timmar per vecka för att assistans ska beviljas.

Sociala utskottet i Gnosjö kommun har delegerat rätten att fatta beslut om personlig assistans till biståndshandläggarna på socialförvaltningen. Utskottet fattar alltså inte beslut i enskilda ansökningar.