Lokal lägesbild februari 2024

Positiva nyheter för Motorgården

Motorgården som tidigare haft en någon oklar framtid har nu bildat en förening. Detta innebär att man kan söka bidrag och sponsring som möjliggör att fortsätta driva motorburen ungdom. Följ gärna Motorgården på Instagram.

Kvällsvandring i Åviken-området

Den 19:e februari hölls det en kvällsvandring vid Åviken-området och Gnosjö tätort. Det var omkring 15 deltagare, varav majoriteten var från Brukshundsklubben. Det fanns även med representant från Gnosjö IF, bostadsbolaget Järnbäraren, säkerhetsenheten och kommunens fältsekreterare. Kvällen upplevdes lyckad och visade på stort engagemang från föreningslivet.

Stöld och rån av märkeskläder

Det finns en oroväckande trend av ungdomar som rånar andra ungdomar på dyra märkeskläder. Vi ser även att denna stöld förekommer på våra skolor. Ett personrån inträffade i Gnosjö tätort under månaden och händelsen är polisanmäld.

Ökning av inbrott i företagsbilar

Vi ser en ökning av inbrott i företagsbilar i Jönköpings län. Ett tag var det katalysatorer som var målet i större stöldräder. Men då priset på metall minskat rejält verkar det nu vara verktyg och maskiner som tjuvarna riktar in sig på. Tesen är att det dels rör sig om flera falanger av olika organiserade stöldligor, men också lokala aktörer som är ensamagerande. Polisen tipsar om olika sätt att stoppa tjuven.

• Ha bilen larmad
  • Märk upp dina verktyg och andra föremål. Du kan exempelvis använda airtags och gps-puckar vilket är lätt att införskaffa och finns till ett relativt lågt pris.
  • Parkera bilen strategiskt där det gärna är belyst och folk kan se den
  • Var uppmärksam på märklig aktivitet kring företagsbilar
  • Om du ser någonting som ser märkligt ut: notera registreringsnummer på eventuella fordon och ring polisen.

Du kan läsa mer på polisens hemsida.