Gnosjö kommun logotype

Järnvägsgatan 49, Gnosjö

Biståndsenheten
Nås via kommunens växel.
Vi har telefontid måndag-fredag 8.30-9.30.

Du som vill bli särskilt förordnad vårdnadshavare

Oftast är föräldrarna vårdnadshavare för sitt barn. Om de är olämpliga eller inte kan, behöver barnet en särskilt förordnad vårdnadshavare.

Vad krävs?

För att bli särskilt förordnad vårdnadshavare ska du ha goda kunskaper i svenska och veta hur samhället fungerar.

Det är också viktigt att du har kunskap om barns och ungdomars behov i olika åldrar. Du ska veta hur du hanterar barn i stressade situationer. Du ska kunna anpassa dig efter barnets behov och aktivt kunna se till barnets bästa.

För att du ska klara av uppdraget är det också viktigt att du har förståelse för din roll och andra aktörers olika roller i förhållande till barnet. Det är också av betydelse att du har goda relationer till berörda myndigheter.

Vad ingår i uppdraget?

Som särskilt förordnad vårdnadshavare träder du in i föräldrarnas ställe och ansvarar för barnets personliga förhållanden tills att det fyllt 18 år.

I uppdraget ansvarar du för:

• att sköta barnets ekonomi
  • att söka barnbidrag, studiebidrag eller liknande
  • att skriva under papper där vårdnadshavares namnteckning krävs
  • att hjälpa barnet i kontakten med skola, sjukvård och myndigheter
  • att hjälpa till med den långsiktiga planeringen för barnets framtid
  • att ha regelbunden kontakt med det familjehem där barnet bor och se till att barnet får tillsyn, omsorg och trygghet
  • att hjälpa barnet att, om möjligt, ha kontakt med sin biologiska familj och andra anhöriga både i Sverige och utomlands.

Du har ingen skyldighet att försörja barnet ekonomiskt. Barnet kommer inte att ha någon arvsrätt efter dig.

Så här går det till

Det är tingsrätten som formellt beslutar om särskilt förordnad vårdnadshavare, efter förslag från socialnämnden.

Vill du bli en särskilt förordnad vårdnadshavare är du välkommen att kontakta oss. Kontaktuppgifter finns i kontaktrutan högt upp på den här sidan. Du kan också fylla i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Kontaktuppgifter

Kontaktuppgifter för denna undersida

Sidans innehåll senast uppdaterat:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?
Annat innehåll du kanske är intresserad av

Hitta på sidan