Telefontid
måndag-fredag 8.30-9.30

Ring vår växel och berätta att du vill bli kontaktperson till äldre, barn/ungdom, vuxen eller barn/vuxen med funktionsnedsättning. Vi kopplar dig till rätt person.

Du som vill bli kontaktperson eller kontaktfamilj

Om du vill engagera dig för någon som behöver stöd och sociala kontakter, kan du skicka in en intresseanmälan om att få bli kontaktperson eller kontaktfamilj.

Kontaktperson

Som kontaktperson åtar du dig att träffa en person en, eller ett par gånger i veckan. Syftet med träffarna kan vara att bidra till en meningsfull fritid, bryta isolering och skapa kontakt med personen du stöder.

De personer som behöver en kontaktperson kan exempelvis vara barn, ungdomar, unga vuxna, vuxna med funktionsnedsättning eller äldre.

Kontaktfamilj

Som kontaktfamilj tar du emot ett barn/ungdom i ditt hem någon helg i månaden eller så ofta som barnet behöver. Ett barn eller en ungdom kan behöva en kontaktfamilj av många anledningar. Föräldrarna kan behöva avlastning eller kanske behöver barnet fler kontakter med vuxna.

Läs personliga berättelser

Hur känns det att vara en kontaktperson? På webbplatsen mininsats.se kan du ta del av personliga berättelser och läsa mer om vad det innebär att bli kontaktperson eller kontaktfamilj.

Så här går det till

För att vara kontaktperson eller kontaktfamilj behövs ingen speciell utbildning. Det är viktigt att du bor i eller nära vår kommun. Du behöver ha en stabil social situation. Som kontaktperson och kontaktfamilj är det också bra om du är utåtriktad och tycker om barn och ungdomar.

När du anmält ditt intresse gör vi en utredning. Om du får uppdraget får du ersättning enligt Sveriges kommuner och regioners rekommendationer.

Vi tar emot intresseanmälningar löpande. Varmt välkommen med din ansökan.

Intresseanmälan kontaktperson eller kontaktfamilj

Fyll i dina uppgifter nedan om du är intresserad av att veta mer om vad det innebär att vara kontaktperson eller kontaktfamilj.

Jag vill veta mer om: * (obligatorisk)
(Välj minst ett alternativ)
Jag vill veta mer om: