Gnosjö kommun logotype
En man föreläser för en grupp åhörare.

Barnboksförfattare inspirerar förskollärare i Gnosjö

Senast uppdaterad 25 september 2025

Ett tiotal förskollärare samlades för en inspirationsföreläsning med barnboksförfattaren Oskar Kroon. Under föreläsningen delade han med sig av sina erfarenheter kring högläsning och boksamtal – med fokus på hur pedagoger kan göra text och bild mer levande för barnen.

Föreläsningen är en del av Skolverkets satsning på riktad kompetensutveckling, och sker i samarbete med Svenska barnboksakademin. Syftet är att stärka läslusten hos barn, särskilt med tanke på att allt färre barn är aktiva läsare. I den kommande läroplanen skärps kraven, vilket gör insatser som denna extra viktiga.

Oskar Kroon, som är medlem i Barnboksakademin sedan förra året, har fått sina böcker översatta till flera språk. Han föreläser regelbundet om högläsning och barns läsutveckling, både i skolor och på bibliotek.

Under föreläsningen betonade han vikten av högläsning – både för individens utveckling och för samhället i stort. Oskar betonade att alla barn har olika förutsättningar, att läsning inte passar alla, vissa lär sig bättre på andra sätt. Men förmågan att läsa är fortfarande viktig för att kunna orientera sig i dagens samhälle.

Pedagogiska perspektiv

Oskar lyfte fram att man kan dela in läsning i tre kategorier:

  • Läsa till – exempelvis för att få information.
  • Läsa för – högläsning där barnen lyssnar.
  • Läsa med – samtal om innehållet i boken, där barnen är aktiva deltagare.

Det är det sistnämnda som man vill fokusera på i förskolorna – att involvera och aktivera barnet, och stimulera läslusten.

– Läsning kan också samla, lugna och väcka nyfikenhet. Det är viktigt att den blir en naturlig del av dagen, avslutar Oskar.

Konkreta tips från föreläsningen


Till sist fick de församlade förskollärarna flera praktiska tips för att stimulera barnens läslust:

  • Samtala om text och bild – inte bara läsa.
  • Ta hjälp av lokala bibliotekarier för boktips.
  • Läs med inlevelse – rösten är ett viktigt verktyg.
  • Blanda in teater – gör små scener av det som läses.
  • Anpassa efter barngruppens behov – olika grupper kräver olika arbetssätt.
  • Dela in barn efter utvecklingsnivå snarare än ålder – barn har olika vana, energi och förutsättningar.
  • Utnyttja bokens format – möjligheten att bläddra fram och tillbaka är unik.

Linda Johansson är rektor i Gnosjö kommun och tycker att föreläsningen är en viktig satsning.

– Vi vill skapa inspirerande läsmiljöer i våra förskolor och arbeta med att läsa med barnen, inte bara för dem. Genom samtal om innehållet i böckerna kan vi aktivera barnen och stimulera deras nyfikenhet, säger hon.


Man som signerar sina böcker.

Oskar Kroon signerar böcker efter föreläsningen.