Gnosjö kommun logotype
En kille och en tjej står framför en tavla där det står att de säljer våfflor och kaffe.

Andreas Alexandus och Nancy Igiebor är nöjda med att ligga tvåa bland 427 Ung Drive-företag.

UngDrive-företagarna på Flatenbadet näst bäst av 427

Senast uppdaterad 26 juli 2024

UngDrive-företaget på Flatenbadet har ett par veckor kvar tills sista öppetdagen den 11 augusti. Nu kan de summera sommarens försäljning. Det har gått bättre än förväntat, trots en sommar med omväxlande väder. Deras företag har hittills sålt näst bäst av 427 Ung Drive-företag.

Flatenbadets kiosk har varit öppen i sommar tack vare sju driftiga ungdomar. De har startat företag med hjälp av UngDrive Academy och beskriver sommaren som lärorik och lönsam. Men försäljningen hade säkert blivit den dubbla om sommarvädret varit soligare. Trots det omväxlande vädret har ungdomarna haft den näst största försäljningen hittills i år bland 427 UngDrive-företag. Något de kan vara stolta över.

I kiosken är de sju vänner från samma klass på GKC, Gnosjöandans Kunskapscentrum, som arbetar. Det är Andreas Alexandus, Nancy, Igiebor, Thea Brunner, Signe Romhagen, Elsa Åsebrant, Ismail Bashir och Johnny Tran.

Lärorikt att driva företag

Man skulle kunna tro att ungdomarna läser ett program med handelsinriktning, men då tar man fel. De studerar alla på naturvetenskapliga programmet och ser sommarföretaget, som att sätt att lära sig hur man driver företag. Några av de sju har andra sommarjobb också, men för Andreas och Nancy som är i kiosken idag är detta huvudsysselsättningen. Och trots att de haft kiosken öppen på helgerna sen 24 maj, har de fått en del semester också, eftersom arbetsschemat gör att alla har sina arbetspass och är lediga några dagar emellan.

Andreas berättar.

– Det har varit lärorikt, framför allt att få hålla i allt det administrativa och ekonomin. Jag har fått göra en massa beställningar. Och ett kontrollprogram, eftersom vi skulle driva livsmedelsverksamhet. Men sen visade det sig att det inte behövdes för oss. Vi fick också ha kontakt med olika leverantörer. Sen fick vi skapa scheman. I början var det även mycket fysiskt arbete med städning och iordningsställande.

För något år sen fanns ett UngDrive-företag vid Välornas Camping, som sålde glass med strykande åtgång. Likaså har ett annat UngDrive-företag drivit kafé på Hylténs Industrimuseum ett par år i rad. Där har våfflorna varit framgångsreceptet.

Våffla på ett våffeljärn.

Våfflor är uppskattat bland turisterna.

Försäljningen har gått bra

Hos UngDrive på Flatenbadet är också våfflor med i bilden, men de serveras bara på helgerna. Annars är det glass, kaffe med bulle eller godis som förs i kiosken. Hur många besökare som kommer är lite väderberoende.

Andreas och Nancy berättar.

– Det har gått väldigt bra, trots att juni var kall. I helgen var det jättevarmt och då sålde vi slut på all glass, sånär som på några glasspinnar. Om det varit en solig sommar hade vi säkert sålt dubbelt så mycket, men vi är nöjda.
I början hade vi en jättestor faktura, som vi inte trodde att vi skulle kunna betala, men det löste sig utan problem! Vi fick lite startkapital från Ung Drive Academy. Man kan inte säga att jobbet är så stressigt. Bara tillfälligt stressigt när vi serverar våfflor. Bäst sålde vi den kvällen när det var musikunderhållning, så det hade det gärna fått vara mer av. Det är kul när det går bra!

Det kommer in en turist som frågar efter receptionen på engelska. Andreas byter snabbt till engelska och visar honom rätt.

– Det är turister här som talar en massa olika språk. Det är tyska, engelska, svenska förstås och danska. Danska kan vara helt omöjligt att förstå. Då får det bli engelska eller att någon av oss, som förstår, kan översätta.

Först behövde ”pitchen” bli godkänd

Idén om Flatenbadets kiosk kom till Andreas från en klasskamrat, som tidigare hade drivit ett företag och varit med i Ungdrive Academy. Andreas tyckte det lät som en rolig idé. Så han kontaktade Stefan Falkboman för att få veta mer om kiosken och vad man behövde göra för att få driva den.

Andreas behövde göra en ”pitch”. En pitch, kan man säga är en kort sammanfattning av en affärsidé. Något du hinner säga i en hiss om ditt företags idé. Ägaren av Flatens camping behövde pålitliga och drivna ungdomar, som skulle kunna klara av att driva kiosken bra och pitchen var första steget.

– Det var verkligen mycket som behövde göras innan vi kunde öppna. Vi fick städa grundligt. Det tog flera veckor. När vi skrubbat varenda millimeter målade vi väggarna vita. Och svarta tavlan fick blackboard-färg.

Av de sju bor de flesta i Hillerstorp, Andreas bor i Hestra. Med cykel, buss och moped tar ungdomarna sig till och från jobbet för ingen har fyllt 18 år ännu.

Andreas fortsätter.

– För mig blir det ganska många kilometer till jobbet. På helger behöver jag cykla från Hestra till Gislaved och sen från Hillerstorp till Flatenbadet, som blir runt 21 kilometer. Det blir bra motion. Annars tränar jag mest tyngdlyftning och calisthenics.

Nancy fyller i.

– Jag cyklar. Det funkar bra.

Man kan konstatera att de är strävsamma ungdomar, som inte räds ansträngning i sann Gnosjöanda!

Ungdomarna går att följa på Instagram, där heter de Flatenkiosken_2024. De har även en hemsida där man kan läsa mer.

Två kvinnor och två män sjunger och spelar.

Kvällen 11 juli var det musikunderhållning med Adine Brandö, Alexandra Palmquist, Andreas Lundgren och Philip Holgersson. Då var det fullsatt i kaféet och Ung Drive-företaget hade fullt upp med att servera våfflor och nybryggt kaffe.

UngDrive Academy - för unga som vill starta eget

Läs mer om UngDrive Academy på deras webbplats om att starta eget i sommar. Det kan kanske vara dags för dig nästa år.