Turism- och destinationsutvecklaren vill locka fler till vår bygd
Att sätta vår trakt på kartan och lyfta fram attraktioner är något av vad Johan Svedberg arbetar med som turism- och destinationsutvecklare.
En turism- och destinationsutvecklare arbetar med ett tydligt fokus mot näringslivs- och samhällsutveckling.
– Mycket av jobbet handlar även om kommunikationsarbete. Både mot invånare och besökare, för att förmedla kommunens och regionens attraktioner. Det innebär alltså att sätta området på kartan genom reportage på webbsidor och inlägg på sociala medier, förklarar Johan Svedberg.
Förutom att göra Gnosjö kommun till ett mer känt besöksmål ska kommunen även vara en attraktiv plats att bo på. Johan arbetar därför mellan olika verksamheter och privata aktörer för att de ska växa gemensamt.
Normalt arbetar han med att hitta gemensamma träffpunkter mellan kollegor både inom den egna organisationen, men även bland näringslivet och grannkommunerna, för att driva besöksnäringen framåt. Förutom detta är en stor del även att hålla koll på aktuella evenemang och händelser av besökarintresse, som han kan hjälpa till att marknadsföra, främst i digital media. Johan ansvarar bland annat för webbplatsen Vist Gnosjö, där det finns en evenemangskalender.
Johans arbete påverkas av många olika faktorer. Därför behöver han vara uppdaterad med vad andra verksamheter, organisationer och aktörer gör. Han kan då agera stöd eller komma med feedback då besöksnäringen är en näring, som påverkas av olika beslut.
– Det brukar oftast talas om att ”det som är bra för besökaren är bra för invånaren och vice versa”, säger Johan.
Själva arbetstakten varierar beroende på var på kalenderåret man frågar. Under våren är det högt tempo, mycket ska göras klart inför sommaren då den stora turistvågen kommer. Arbetet går alltså upp och ner.
– Jag tycker att det är ett väldigt givande arbete då kommunen och närområdet har mycket att erbjuda, i sann Gnosjöanda, säger Johan.
Sidans innehåll senast uppdaterat: