Gnosjö kommun logotype

Direktkontakt

Åvikens förskola
forskola.aviken@edu.gnosjo.se

Avdelning Myran
0370-33 12 76

Avdelning Krokodilen
0370-33 12 77

Avdelning Kråkan
0370-33 12 51

Rektor
Susanne Millberg
susanne.millberg@edu.gnosjo.se

Specialpedagog
Ann-Louise Lindén
ann-louise.linden@edu.gnosjo.se

Besöksadress
Kvarngatan 11, Gnosjö

Åvikens förskola

Vi är en förskola med tre avdelningar som ligger nära skogen, naturen och Åvikenskolan.

Om oss

Förskolan består av tre åldersindelade avdelningar som heter Myran, Kråkan och Krokodilen. Avdelningarna samarbetar nära och bland annat öppnar och stänger gemensamt.

Förskolan har ett mottagningskök och lunchen tillagas i Bäckaskolans kök. Frukost serveras klockan 7.45, lunch 11.30 och mellanmål 14.30.

Tider för allmän förskola är tisdag, onsdag och torsdag klockan 8.45–13.45.

Utomhusmiljö

Förskolans gård är stor och rymlig. Den är planerad och utformad för att passa olika sorters behov och intressen hos barnen. Utomhusmiljön ska locka och inspirera till fysiska aktiviteter, lekar och motoriska utmaningar. Vi pedagoger kan dela upp barnen och barnen ges goda möjligheter att utveckla både grovmotorik och samspel.

Förskolan ligger i anslutning till skogen, vilket ger stora möjligheter till att utforska naturen.

Inomhusmiljö

Förskolan har stora rymliga lokaler som ger oss pedagoger möjlighet att dela in barnen i mindre grupper, vilket skapar goda förutsättningar för samspel, lek och aktiviteter.

Inomhusmiljön förändras kontinuerligt. Varje avdelning utvecklar och förändrar sin lärmiljö utifrån barnens intressen och behov samt av det tema som vi arbetar med.

Hur vi arbetar på förskolan

Vi arbetar efter skollagen, förskolans läroplan Lpfö 18 reviderad 2025 och barnkonventionen. Varje läsår revideras förskolans plan mot diskriminering och kränkande behandling. Förskolan är stängd tre dagar per läsår för kvalitetsarbete. Under dessa dagar planerar, analyserar och utvärderar pedagogerna förskolans utbildning och undervisning.

Utbildningen planeras utifrån barnens behov, ålder, erfarenhet och intressen. Viktiga grunder är omsorgen om barnen, olika aktiviteter, vila och lek, både inomhus och utomhus.

Vi vill att barnen känner sig trygga, utvecklar det sociala samspelet och får en positiv uppfattning om sig själva. Alla ska känna sig lika mycket värda och barnens empatiska förmåga stimuleras. Vi strävar efter en kreativ och lärorik miljö som lockar till lek och lärande. Metoder för att utvecklas i enlighet med målen är bland annat att dela upp barnen i mindre grupper med närvarande pedagoger för att tydligare kunna se och stödja dem i deras utveckling och lärande.

Leken är en viktig del i utbildningen. I leken utvecklar barnen språket, fantasin, motoriken och även förmågan att ta hänsyn till och respektera varandra. Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn

Hur vi samarbetar med dig som vårdnadshavare

Förskolan har en föräldraaktiv introduktion. Det betyder att du som vårdnadshavare är med under dagarna och hjälper ditt barn in i förskolans vardagssituationer. Det är ditt barns behov som styr introduktionen.

En god relation och ett gott samarbete med vårdnadshavare är viktigt. Tillsammans skapar förskolan och vårdnadshavarna de bästa förutsättningarna för barnet. Den dagliga kontakten vid hämtning och lämning där vi berättar om barnets vardag är en del av detta. Vi erbjuder utvecklingssamtal varje termin och ett föräldramöte per år. Föräldrasamråd genomförs en gång per termin. Då träffas kontaktföräldrar, pedagoger och rektor för samråd och information. Varje avdelning utser en kontaktförälder som är representant för sin avdelning.

Vi använder oss av vårt digitala verktyg Unikum. Där informerar vi vårdnadshavare om verksamhetens arbete samt barnens utveckling och lärande inom olika områden.

Åvikens förskola. Röd träbyggnad omgiven av träd och gräsyta.
Kontaktuppgifter för denna sida

Sidans innehåll senast uppdaterat:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?
Annat innehåll du kanske är intresserad av

Hitta på sidan