Direktkontakt
Avdelning Tjädern 1
0370-33 33 81
Avdelning Tjädern 2
0370-33 33 43
forskola.stora.tjadern@edu.gnosjo.se
Avdelning Tranan 1
0370-33 33 87
Avdelning Tranan 2
0370-33 33 82
forskola.stora.tranan@edu.gnosjo.se
Avdelning Örnen 1
0370-33 12 26
Avdelning Örnen 2
0370-33 33 83
forskola.stora.ornen@edu.gnosjo.se
Rektor
Linda Johansson
linda.johansson1@edu.gnosjo.se
Specialpedagog
Sara Backstig
sara.backstig@edu.gnosjo.se
Besökadress
Sunds väg 4, Hillerstorp
Storå förskola
Storå förskola ligger i ett bostadsområde alldeles intill ett friluftsområde där bland annat idrottshall, fotbollsplan, skog och vandringsleder finns inpå knuten.
Om oss
Förskolan har under läsåret 2025/2026 verksamhet på sex avdelningar: två avdelningar för de yngsta barnen, Tjädern 1 och Tjädern 2, och fyra avdelningar för de äldre barnen, Örnen 1 och Örnen 2 samt Tranan 1 och Tranan 2.
Vi prioriterar samarbete mellan avdelningarna, bland annat öppnar och stänger vi gemensamt. Vi som arbetar här är både förskollärare och barnskötare.
I hjärtat av förskolan finns vår restaurang, där två kockar tillagar och förbereder samtliga måltider. Vi äter i matsalen på olika tider och arbetar aktivt med en kommunövergripande måltidspedagogik.
Barn som har allmän förskola är välkomna till oss tisdag, onsdag och torsdag klockan 8.30-13.30.
Utomhusmiljö
Vår utomhusmiljö ska locka och inspirera till fysiska aktiviteter, lekar och motoriska utmaningar. Den är planerad och utformad för att passa olika sorters behov och intressen hos barnen. Detta innebär bland annat att varje två-avdelning har en egen del av gården anpassad efter ålder. Andra delar av gården är gemensamma och kan göras tillgängliga genom de rymliga grindarna som avgränsar dem. På detta sätt kan pedagogerna anpassa utbildningen på flera spännande och utmanande sätt, både på den enskilda gården eller genom att öppna upp till ännu större ytor. Det finns även möjlighet till krypin samt grönområden för större grovmotoriska lekar och aktiviteter.
Inomhusmiljö
Inomhusmiljön förändras kontinuerligt. Valt tema och projekt gör att lekmiljön utvecklas. Barnens intressen och behov genomsyrar leken och våra miljöer anpassas efter det. Det gör att avdelningarna kan se väldigt olika ut, eller kanske snarlika.
Pedagogerna tar inspiration av varandras inomhusmiljöer och kan utbyta tips och idéer på förändringar som kan passa barngruppernas utveckling och lärande.
Skapande och kreativitet har en central roll i våra ateljéer. Estetiska uttryckssätt kan ge fler vägar till inflytande, kunskap och utforskande, då barn lär och uttrycker sig på många olika sätt.
Hur vi arbetar på förskolan
Vi arbetar efter skollagen och läroplanen för förskolan, Lpfö 18. Varje år reviderar vi vår plan mot diskriminering och kränkande behandling. Det systematiska kvalitetsarbetet följs upp och utvärderas tre gånger per år, då förskolan stänger heldagar. Detta är betydelsefulla dagar för att utvärdera och analysera verksamheten och formulera nya mål.
Utbildningen planeras utifrån barnens behov, ålder, erfarenhet och intressen. Viktiga grunder är omsorgen om barnen, aktiviteter, vila och lek, både inomhus och utomhus. Alla barn ska känna sig trygga i sig själva, med de andra barnen och de vuxna. Alla ska känna sig lika mycket värda och barnens empatiska förmåga ska stimuleras. Barnen ska känna sig sedda och bekräftade och bli bemötta som kompetenta individer med stora resurser. Vi strävar efter en kreativ och lärorik miljö som lockar till lek.
Metoder för att utvecklas i enlighet med målen är bland annat att dela upp barnen i mindre grupper för att tydligare kunna se och stödja dem i deras utveckling och lärande. Vi använder oss av sång, rim, ramsor, böcker och sagor, rörelse och skapande.
Leken är en viktig del i utbildningen. I leken utvecklar barnen språket, fantasin, motoriken och även förmågan att ta hänsyn till och respektera varandra.
Det viktigaste av allt är att barnen trivs och har roligt hos oss. Barns nyfikenhet, intressen och lust att lära är den röda tråden i samspelet, omsorgen och utbildningen på förskolan.
Hur vi samarbetar med dig som vårdnadshavare
Förskolan har en föräldraaktiv introduktion. Det betyder att du som vårdnadshavare är med under hela introduktionsdagar och hjälper ditt barn in i förskolans vardagssituationer och rutiner. På så sätt får både barn och vårdnadshavare en större inblick i vår dagliga verksamhet, dessutom hinner vi lära känna varandra.
Det är ditt barns behov som styr introduktionen och ni är välkomna att ta kontakt med oss om det finns frågor kring den. Vi anpassar och lägger upp en introduktion som passar er.
Vi tycker att det är viktigt med goda relationer och gott samarbete.
Den dagliga föräldrakontakten är en del av detta. Vi erbjuder även föräldramöten varje höst samt kallar er till utvecklingssamtal två gånger per läsår. Information till vårdnadshavare ges på olika sätt, främst i vårt digitala verktyg Unikum. I Unikum kan du som vårdnadshavare följa ditt barn och verksamheten.
Föräldrasamråd genomförs en gång per termin. Då träffas kontaktföräldrar, pedagoger och rektor för samråd och information. Varje avdelning utser en kontaktförälder som är representant för sin avdelning.

Sidans innehåll senast uppdaterat: