
Fem glada medarbetare från landets bästa hemtjänstpersonal: Jennie Lind, hemtjänst Centrum, Anne Janson, hemtjänst Polgatan, Katarina Ling, hemtjänst Åbacken, Jeanette Stångberg, Nattpatrullen, My Andersson, hemtjänst Hillerstorp.
Gnosjö har landets bästa
utförare i hemtjänsten
Senast uppdaterad 04 december 2024
Hemtjänstindex Sverige utser varje år den kommun där kunderna i hemtjänsten är nöjdast. I år är det Gnosjö som tagit hem förstaplatsen gällande en av de fyra delarna - utförande.
– Vi är stolta och imponerade av vår hemtjänstpersonal. De bemöter våra äldre med värdighet, trygghet och sätter deras behov i centrum. Det tror jag ligger bakom vår framgång, säger Anna Andersson, verksamhetschef på Gnosjö kommun.
För två år sedan kom Gnosjö kommun på en fjärde plats i kategorin utförare. Däremot blev vi bästa hemtjänst totalt sett det året.
– Det är en stabil placering just gällande vårt utförande och vi kommer att jobba för att bli ännu bättre där det behövs, säger Anna Andersson.

Här ser vi några ur personalen som uppvaktas med blommor. Under dagen kommer kommunens övriga hemtjänstgrupper få besök. Från vänster: Anna Andersson, verksamhetschef, Melisa Nezirevic, enhetschef hemtjänst Hillerstorp och Polgatan, Katarina Ling, hemtjänst Åbacken, Disa Larsdottir, enhetschef Centrum, Marie-Louise Petersson, enhetschef Åbacken, Anne Janson, hemtjänst Polgatan, Jennie Lind, hemtjänst Centrum, My Andersson, hemtjänst Hillerstorp, Jeanette Stångberg, Nattpatrullen.
Kontakt:
Anna Andersson, verksamhetschef, äldreomsorg telefon 0370 - 33 13 46.
Fakta: Vad är hemtjänstindex?
Hemtjänstindex är en genomgång av hemtjänsten i alla Sveriges kommuner. En sådan granskning bör utgå ifrån seniorers syn på hemtjänsten och genomföras av en oberoende instans. Därför är det en särskild poäng att Hemtjänstindex är fristående från såväl organisationer som företräder utförare som fack och arbetsgivare inom den kommunala sektorn.
Hur tas indexet fram?
Hemtjänstindexet är en mätmetod som mäter fyra områden: information, biståndshandläggning, utförardel och stöd och utveckling. Underlaget kommer bland annat från brukarundersökningar som görs i alla 290 kommuner i Sverige.
Nuvarande och blivande hemtjänstanvändare har avgjort vilka delar i hemtjänsten som är viktigast för kvaliteten, vilket ligger till grund för viktningen av de olika delarna i indexet. Äldreförvaltningarna i sju kommuner har ingått i en referensgrupp till projektet, tillsammans med fem privata företag som bedriver hemtjänst.
Vem ligger bakom hemtjänstindex?
Hemtjänstindex är ett initiativ från SPF Seniorerna, som tagit fram idén tillsammans med konsulter med bred erfarenhet av både kvalitetsarbete i välfärden och mätningar via index. Samverkande organisationer i projektet är Svenskt Kvalitetsindex, Seniorval.se samt konsultbyråerna TeneliusHolm AB och EYB AB.
Läs mer på www.hemtjanstindex.se