Gnosjö kommun logotype
Rönnbär i en korg.

Under hösten har barnen plockat rönnbär som de torkat och smakat på.

Måltidspedagogiken ger barnen goda matvanor

Senast uppdaterad 05 november 2024

Livsmedelsverket har kommit med en rapport om att dagens små barn äter bättre än vad som var frågan för tjugo år sedan. Grönsaker och frukt slinker lättare ner i våra småttingars magar. I vår kommun arbetar samtliga förskolor med måltidspedagogik med mycket fokus på frukt och grönt.

– Hur gör en ekorre när han knaprar på en rättika, och hur gör musen när han gnager på en majrova?

De här frågorna ställer sig barnen på en av avdelningarna på Bäckalyckans förskola då de arbetar med temat ”Igelkotten klarar sig själv”. Här vävs ”Månadens grönsak” in med temat där barnen utforskar hur djuren gör och känner.

Några barn tittar på kottar hur ekorren har gnagt. På en skärbräda ligger olika grönsaker.

Hur gnager ekorren på kotten? Gnager den på samma sätt på majrovan. Barnen funderar och diskuterar.

Låt barnen få leka med maten

Bäckalyckans förskola stod ny 2017 och har arbetat med ”Månadens grönsak” sedan dess. Idag har bärbuskarna som planterades blivit stora. I pallkragarna på gården finns det jordgubbar, gräslök och smultron. Anna Lemon, barnskötare på förskolan som brinner för kost och hälsa berättar.

– Vi är mycket ute i skogen där vi klättrar över stock och sten. Vi har turen att ha naturen precis utanför förskolan. Vi odlar mycket själva som kommer år efter år. Barnen är mycket uppmärksamma. De undrar ”Få vi ta bären nu?”. Nej, ni får inte ta dem förrän de är röda. Då kommer frågan ”Varför är de inte röda?”. Jo, de måste få sol och vatten för att växa och bli röda. Det var några barn som upptäckte att gräslök var gott. Så när vi skulle ha den i maten var den uppäten. Vi odlar morötter och potatis. Vi planterar och ser vad som händer och undersöker. ”Kan det växa utan jord?”, det kommer så mycket tankar och frågor som bidrar till barnens språkutveckling. Vi räknar, väger och mäter, så blir det lite matematik. På samma gång tränar vi det sociala samspelet. Att arbeta med ”Månadens grönsak” har gett en så stor variation och vi får med så många olika delar som finns i vårt uppdrag. Kost, hälsa och rörelse går hand i hand. Jag säger, låt barnen leka med maten! Överblivna gröna ärtor kan vi bygga något av tillsammans med tandpetare!

En bakelse med rönnbär.

Med rönnbären kan man skapa något nytt.

barn som plockar blåbär.

I skogen intill förskolan kan barnen plocka blåbär, rönnbär och kantareller.

Frukt och grönt går som en röd tråd genom arbetet

- Vi utgår från ett uppslag i boken ”Igelkotten klarar sig själv”, i veckan. Det handlar om samspel och empati. Det händer olika saker. Till exempel plockar igelkotten svamp. Då passar vi också på att plocka kantareller i skogen. På ett annat uppslag träffar igelkotten en orm. Då gör vi ormar av olika pastasorter. Det går en röd tråd genom hela arbetet, där grönsakerna och frukterna också vävs in på ett lekfullt sätt.
Alla förskolor i kommunen arbetar med måltidspedagogik. Månadens grönsak/frukt har utvecklats till att bli ”Lilla köksskolan”. Då ”forskar” man kring allt som finns om matlagning. Barnen undersöker var frukten kommer ifrån och på så sätt breddas området pedagogiskt.

Ett uppslag ur boken Igelkotten klarar sig själv.

Temat "Igelkotten klarar sig själv" inspirerar till många utflykter både i tankar och i naturen.

En tårta gjord av frukt i form av en uggla.

Frukttårtan i form av en uggla förgyllde en födelsedag för barnen. Frukt är nyttigt och gott!

Smakar en, så vill andra smaka

I en ny rapport från Livsmedelsverket syns det att dagens små barn har bättre matvanor, än hur det var för tjugo år sedan.

– När förskolan startade var det mycket nytänkande tillsammans med kökspersonalen. Vi kom igång ganska snabbt här! Sju år har gått fort. Vi tycker att vi ser att barnen är mer öppna för att äta grönsaker sen vi började med arbetet med Månadens grönsak. De reagerar inte längre på att något är vegetariskt. De äter utan problem, spaghetti med köttfärssås, där såsen är gjord på grönsaker. Vi utforskar grönsaker, som de ofta inte ätit hemma. Vi kan få in en hel stock med brysselkål. Så får barnen, klämma, lukta, känna och mäta den. Sen har vi brysselkål lite oftare i maten. Den kan vara rostad eller hyvlad rå. Barnen vågar smaka. Vi är noga med att man inte måste tycka att någonting är gott. Men det är roligt med barn, för smakar en, så smakar andra. Det blir ett slags positivt grupptryck!

En blond kvinna med lockigt hår står framför ett träd.

Anna Lemon menar att "Månadens grönsak" har gett många möjligheter att variera innehållet i pedagogiken.

Kostdialoger och kostråd utvecklar kosten gemensamt

På Bäckalyckans förskola fick man nog ett litet försprång i arbetet med måltidspedagogiken i och med att man var med från starten. Idag arbetar alla förskolor med detta. Det finns kostdialoger och kostråd, där det ingår representanter både från pedagogerna och från köket. Alla förskolor har sin representant. Kostchefen Lyndon McLeod och förskolechefen Merja Mattsson är med på alla dialoger. På dialogerna kommer förslag från förskolorna på vad man vill arbeta med. Sen arbetar samtliga med samma. På träffarna får alla komma till tals.

Snabba fakta från undersökningen

Livsmedelsverkets rapport visar att barn i åldern 1,5 till 4 år äter mer grönsaker och frukt och mindre rött kött och socker. Här kan du läsa hela rapporten. Så äter småbarn i Sverige - Riksmaten Småbarn 2021-24

  • De flesta äter grönsaker eller frukt varje dag, i snitt cirka 275 gram per dag.
  • Hälften av 1,5-åringarna och 65 procent av 4-åringarna äter mer än 350 gram rött kött och chark per vecka.
  • Nästan alla äter fisk. Knappt en tredjedel äter fisk 2–3 gånger i veckan.
  • Nästan hälften av 4-åringarna äter för mycket socker.
  • 15 procent av 4-åringarnas kaloriintag kommer från godis, kakor, saft och snacks. Det är betydligt mindre än 2003, då 23 procent av kaloriintaget kom från sötsaker och snacks.
  • Barnen får generellt i sig tillräckligt av de näringsämnen de behöver och risken för brist på vitaminer eller mineraler bedöms vara liten.