Gnosjö kommun logotype

”Vision Days”, som ett Almedalsveckan för näringslivet!

Senast uppdaterad 14 augusti 2024

Eric Liljendahl, näringslivschef på Gnosjö kommun, är entusiastisk inför näringslivets stora satsning på Vision Days. De fyra dagarna är Gnosjöregionens gemensamma drag för att stärka näringslivet. Tanken är att dagarna ska kunna locka företagare från hela landet. Men det är även ett bra tillfälle för företag att bjuda in sina kunder och leverantörer för att ge ett smakprov på Gnosjöandan.

Framåtblickande ämnen utlovas med fokus på innovation, samverkan och attraktion av kompetens.

– Tanken är att Vision Days ska bli ett slags Almedalsvecka för näringslivet nationellt. Vår region är i centrum för tillverkning och industri både inom metall, plast och trä. Vi har lagt veckan samtidigt som Möbelriksdagen i Värnamo, så att de som vill kan slå två flugor i en smäll. Vi blev nöjda med namnet "Vison Days", eftersom det kommer att handla om visioner. Där vi vill att företagen ska höja blicken, få inspel och diskutera vad som är viktigt för näringslivets framtida utveckling. Vision Days kommer inte att handla om politik, utan om näringsliv. Men man kan ändå inte bortse från att dessa områden är sammanlänkade.

Idén kläcktes i maj förra året

Eric började som näringslivschef i Gnosjö kommun i maj 2023. På hans första möte med BGR, Business Gnosjö Region, diskuterades idén om att anordna en näringslivsvecka i Gnosjöregionen.

– Företagen har mycket på sin agenda och bjuds in till många olika event av olika organisationer. Vi inom BGR ville skapa en plattform där vi med andra organisationer skapar ett gemensamt program med intressanta, aktuella punkter.

Ett av målen med Vision days är att företagen inte skall få fler evenemang att gå på, utan de skall få evenemangen samlat, och med en riktigt hög kvalité.

– Vi i BGR insåg alla att det är svårt att fånga företagares intresse. Därför kallade vi till oss Företagarna, Svenskt Näringsliv och Handelskammaren. Vi berättade att vi ville skapa en arena i näringslivets intresse. Efter många diskussioner har vi kommit fram till ett årligt evenemang som vi tror kan locka företagare. Tanken är att dagarna ska ha olika teman varje år. I år är Gnosjöandan i fokus. Ett annat år kan det handla om exempelvis export eller hållbarhet.

Samverkan för att konkurrera

Ett dilemma många mindre kommuner har är att de förlorar invånare till större städer. I Jönköpings län är det bara Jönköping och Habo som växer. Samtliga kommuner i Gnosjöregionen förlorar invånare. Företag riskerar att förlora kompetens och kommuner skattebetalare.

– Årets tema ”On: The Gnosjö Way” handlar mycket om samverkan. En styrka vi har i Gnosjöregionen är att vi hjälper varandra. En av programpunkterna hålls på EAB i Smålandsstenar, där företaget delar med sig av hur de har skapat en attraktiv arbetsplats. De kommer också att berätta om hur de tar samhällsansvar och skapar attraktiva möjligheter för sina anställda och deras familjer även utanför arbetet. Detta är också något man gjort i vår kommun. Titta på Klubben by Göhlins och Hillerstorps Arena. Båda är exempel på hur företag engagerat sig i samhällets attraktivitet.

Möjliggörare

Värnamo Näringsliv, Enter Gislaved, Vaggeryd och Gnosjö kommun ingår i BGR, där näringslivscheferna Anki Hansson, Niclas Hiljemark, Johan Thoresell och Eric är högst involverade för att få Vision Days att förverkligas. Projektledare för Vision days är Kristin Danås som jobbar intensivt för att ro evenemanget i hamn.

Företagarna, Svenskt Näringsliv och Handelskammaren Jönköpings län tillsammans med BGR har samverkat för att evenemanget ska komma till stånd. Men övriga samarbetspartner som SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken och regionen står för delar av programmets innehåll.

– Ambassadörerna och sponsorerna är viktiga för att Vision Days ska kunna arrangeras. Fyra företag har i år valt att vara ambassadörer för evenemanget. Det är Axellent, Stella, Svenstigs och Nivika, alla från olika branscher. Som ambassadör är du profilbärare för evenemanget och där företagen berättar om vikten av att en näringslivsvecka anordnas i vår Gnosjöregion och där vi gemensamt för möjlighet att utveckla Gnosjöandan.

Eric fortsätter.

– De olika eventen hålls på olika platser, och vår baktanke med det är att få visa vårt breda näringsliv i Gnosjöregionen och de olika orterna. Eventen är planerade så att du i princip kan delta på alla, men majoriteten kommer förmodligen inte göra det. Programpunkterna vänder sig till olika målgrupper, men givetvis är man välkommen till alla.

En glad man står framför kommunhuset.

Eric Liljendahl, näringslivschef, ser framåt mot Vision Days, en vecka som sammanfaller med Möbelriksdagen tidsmässigt, så att man kan ta del av båda.

Program Vision Days

Du anmäler dig du på Business Gnosjöregions webbplats. Platserna är begränsade. Deltagandet är kostnadsfritt. Men om du uteblir utan att avanmäla dig debiteras du på 500 kronor.

Tisdag 17 september

15.00-19.00 Inspirationsföreläsning med Johan Wester

Invigning med framtidsspaning där Johan Wester, samhällsintresserad moderator och entreprenör, levererar en färsk konjunkturrapport, framtidsspaning och leder debatt. på Gummifabriken i Värnamo.

Onsdag 18 september

7.30-10.00 ”Gnosjöandan 2040” på Gårö Plåtprodukter i Gnosjö

Sara Johansson, universitetslektor och nationalekonom föreläser bland annat om hur Gnosjöandan och företagsamheten förändrats de senaste tio till tjugo åren. Workshop om hur trender påverkar våra företag och samhällen.

11.30-13.30 ”Employer Branding” på Höganloft i Hestra

Lunchföreläsning där Jesper Boesen och Håkan Nilsson från Högskolan för lärande och kommunikation, HLK, talar kring teorier om vad som gör en attraktiv arbetsgivare och vad som lockar kompetens.

15.00-16.30 ”Arvet om 20 år – Innovation” på Hooks Herrgård

Hur ser Gnosjöandan ut när barnbarnen tar över? Hur kan företag följa med i sin tid och förnya sig? Hur utvecklar vi företag och Gnosjöandan?

Torsdag 19 september

8.00-10.30 ”Cirkulära affärsmodeller” på Sesol i Vaggeryd

Christopher Lyrhem, analytiker, presenterar sin rapport som beskriver hur innovationer och Artificiell Intelligens kan leda till att fokus skiftar från att äga fysiska produkter till att istället köpa tjänster. Camilla Sonnentheil från Ragnsells föreläser om att tänka avfall redan i start av en ny produkt. Pontus Björkdahl från Svenska Retursystem berättar om hur man jobbar när man jobbar cirkulärt.

11.30-14.30 ”Generationsväxling” på Axelent AB, Kävsjövägen 17

Hur fungerar det vid generationsväxling? Hur går Gnosjöandan vidare?

15.00-16.30 ”Kompetensförsörjning – samhällets attraktivitet” på EAB i Smålandsstenar.

Eftermiddagens fokus ligger på attraktivitet i samhället, en nyckelfaktor för framtidens kompetensförsörjning. Att företag skapar en attraktiv arbetsplats och tar ansvar för att det finns aktiviteter utanför arbetet.

17.30-21.00 ”Afterwork på Klubben by Göhlins” i Gnosjö

På Klubben bjuds på livemusik och möjlighet till mat, öl och vin.

Fredag 20 september

8.30-17.00 ”Framtidsdagen – Morgondagens affärer” på Gummifabriken i Värnamo

Att omvandla framtidens utmaningar till möjligheter, att få strategiska fördelar genom omvärldsspaning och på så sätt upptäcka nya affärsmöjligheter det är eftermiddagens tema.

17.00-22.00 ”Afterwork” på Gummifabriken i Värnamo

Avslutning av Vision Days på Brasserie och Café Madame med mingel och musik.
Om du vill boka bord för middag gör du det på info@madame.se.