E-fakturering för kommunens leverantörer (e-faktura)

Via elektronisk fakturering sparar både kunden och leverantören tid och pengar. Den som ställer ut fakturan får lägre kostnader för bland annat papper, print och porto. Det sparar också mycket tid när fakturahanteringen blir elektronisk och vi värnar samtidigt om vår miljö.

Gnosjö kommun har gått över till elektronisk fakturahantering och det påverkar dig som är leverantör. Anledningen är att en ny lag träder i kraft den 1 april 2019, Lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling, som innebär att de fakturor som en leverantör utfärdar till en upphandlande myndighet eller enhet ska vara elektroniska. Dessutom gynnar detta både vår miljö och ekonomi.

Formatet som Gnosjö kommun valt att använda vid elektronisk fakturahantering är Svefaktura. Om ni som leverantör inte har något egen lösning för att skicka e-fakturor till Gnosjö kommun så erbjuder vi er att registrera 100 fakturor per år utan någon kostnad. Det ni behöver göra är att registrera er hos vår partner, Inexchange, där ni sedan kan registrera er faktura.

Följande gäller för fakturering till Gnosjö kommun

  • Avgifter såsom fakturerings-, expeditions- och aviseringsavgifter etc. godkänns inte (om det inte är avtalat).
  • Vi undanber oss vänligen men bestämt samlingsfakturor.
  • Vid inköp där vi som kund genomför köpet med en rekvisition förutsätter vi att rekvisitionen är ifylld av vår medarbetare och att angiven fakturamärkning är korrekt. Kopia på rekvisitionen skall alltid bifogas till fakturan.

Kommunens e-fakturauppgifter för leverantörer

Gnosjö kommun

  • Organisationsnummer 212000-0506
  • Momsregistreringsnummer SE212000050601

Leverantör av e-fakturor:

  • Vanleverantör Inexchange
  • GLN 7362120000500

Senast uppdaterad: 2020-10-07

Kontakta oss

Kundtjänst
Ekonomiavdelningen
Telefon: 0370-33 10 00
kundtjanstekonomi@gnosjo.se