S O M M A R – Upptäck Töllstorp!

Äntligen är det sommar. Även om den är en typisk svensk sådan, med växlande molnighet och en och annan regnskur, så finns det en hel del kul att göra.
Här är några tips från det vackra Töllstorpsområdet.

Discgolf – discar finns att köpa

Töllstorps området erbjuder så mycket! Discgolfbanan är ju ett av de senaste tillskotten. Varför inte samlas några stycken och testa. Även om man inte är någon världsmästare kan det bli mycket skratt. Vi är ju inte alla vinnarskallar. Discar finns att köpa inne i hallen och det finns upptryckta scorekort.

Discgolfar som ligger på marken.

Träna utomhus

Förutom discgolfbanan, finns nya banor för träning av motorik, styrka och smidighet där alla åldrar kan träna efter sin förmåga.

Motorikbana för klättring och balans.

Bad och simning inne

Inomhus har du tillgång till simhallen. Perfekt en regnig dag med badsugna barn. Glass finns i restaurangen att mumsa för att få härlig sommarkänsla. Prisuppgifter för bad.

Simbassäng.

Vandra runt sjön och grilla

Fyra kilometer är rundan runt Töllstorpasjön, lagom att vandra om man är hela familjen och man bara vill ha det lite trevligt. Passa på att ta med något gott att grilla så blir det en mysig utflykt. Ta på kläder efter väder. Vindskydd finns på flera olika platser om man tänker övernatta. Första bilden, överst på sidan, visar en plats att vila vid, njuta av utsikten över sjön och plocka fram matsäcken.

Längre leder att vandra

Kävsjölänken eller Järnbärarleden är båda ungefär två mil långa och markerade med orange. Ta med fika, matsäck och mellanmål och ta en heldag i naturen. Det finns inget bättre än att få röra på sig och ha sköna omgivningar kring sig. Superbra för dig som behöver varva ner, men som samtidigt vill få upp flåset.

Montainbikeled genom skogen med många skyltar.

Cykla i skogen på montainbike

Töllstorpsområdets cykelleder växer hela tiden tack vare eldsjälar och entusiaster. Här hittar du flera leder med varierande längd och svårighetsgrad. Alla utgår från Gnosjö Friluftsklubbs gula stuga på Fritidsvägen. Efter passet kan du duscha och fräscha till dig i Töllstorpshallen, som ligger alldeles intill. Här finns också en enklare restaurang.

MTB-leder

  • Blå: En relativt lätt bana på 2,5 km, där du är ute i fin terräng och får känna på både upp- och nedförslöpor.
  • Gul: En lite tuffare bana på 4 km än den blå slingan, med många höjdmetrar som ska cyklas både upp och ner.
  • Rosa: Den tuffaste av slingorna där du kommer att få upp pulsen rejält. Leden innehåller både hopp och drops, A- och B-spår. Längd: 9 km.
  • Svart/X-cup: En riktigt härlig & flowig bana som bl.a. används när det körs x-cup i Gnosjö. Längd: 5 km.
Grön skogsbild med en skylt där det står japanskt skogsbad.

Japanskt skogsbad – ren meditation

Vill man bara få känna lugnet och vara i naturen för ren meditation finns den japanska skogsbadsdelen i Töllstorps omgivande skog. Skyltar finns så att du lätt hittar. Skogsbad heter Shinrin Yoku på japanska. ”En lugn stund i skogen lindrar stress och ger själen ro”.

Shinrin Yoku myntades 1982, då den japanska skogsstyrelsen ville minska stress, som orsakats av urbana, artificiella miljöer och valde att satsa på forskning på hur Japans skogstillgångar kunde användas i hälsofrämjande syfte.

Skogsbad handlar om att vara i naturen med öppna sinnen. Att genom syn, hörsel, smak, lukt och känsel vara mer i nuet för att komma åt hälsofördelar.

Många hälsofördelar, ökar energinivåerna

Stadsmiljö, trafik- och folkmyller triggar den riktade uppmärksamheten och gör oss trötta. Den tar hand om sinnesintryck som kräver mycket energi. Kravlösa vistelser i naturen aktiverar istället den spontana uppmärksamheten. Den hanterar de mjuka intrycken utan ansträngning, vilket fyller på våra energinivåer. Med skogsbad får vi en så kallad vaken vila. Vistelse i naturen har också visat sig minska stress och öka vår grad av avslappning.

­Mer avslappning, bättre sömn och koncentration

Forskningen om skogsbad är fortfarande i sin linda, men några effekter som påvisats är att vi blir mer avspända, uppnår bättre och längre sömn, blodtrycket regleras, hjärta och blodkärl främjas, vår koncentration och minne förbättras och vi får mer energi. Naturen hjälper också mot oro och nedstämdhet. Ju mer icke-tillrättalagd natur vi vistas i, ju bättre.

Så här gör du

Skogsbad kan du göra både själv och i grupp, som en egen aktivitet eller som ett inslag i en vandring, cykling eller paddling.

Ägna först tio minuter åt att se, lyssna och ta in dofterna omkring dig. Gå långsamt i tystnad omkring en kilometer. Försök att behålla uppmärksamheten på själva gåendet, precis som man gör vid mindfulness.

Hur känns det när ena foten lämnar marken, förflyttas fram och sätts i marken igen? Känn efter. Kommer du från en vardag med mycket stress och intryck kan det vara svårt att ställa om till att vara i nuet och inte i kalendern.

Stanna på en tilltalande plats och sätt dig ned en stund. Om du vill kan du sluta ögonen och gå igenom ett sinne i taget.

  • Lyssna till fåglarna, vinden, trädens rörelser, lövens prasslande.
  • Titta på färgerna, hur solskenet bryts genom lövverket.
  • Känn efter vad som doftar.
  • Smaka på harsyran, ramslöken eller på luften du andas. Känn på trädstammarna eller doppa tårna i vattnet.
  • Gå sedan långsamt tillbaka till där du startade.

Senast uppdaterad: