Kommunens ansvar vid dödsfall

Vid dödsfall har kommunen, enligt begravningslagen och ärvdabalken, ansvar för att i vissa fall beställa begravning, förvalta dödsboet, besluta om dödsboanmälan och lämna ekonomiskt bistånd till begravningskostnad.

Beställa begravning och förvalta dödsbon


När någon avlidit och det inte finns anhöriga eller andra närstående som kan ansvara för att beställa begravning så är det kommunen som ansvarar för det.  Kommunen har i vissa fall också det yttersta ansvaret för att förvalta dödsbon tills man hittar dödsbodelägare.

Dödsboanmälan


När tillgångarna i dödsboet på dödsdagen bara räcker till kostnaderna för begravningen, och andra utgifter med anledning av dödsfallet, finns möjlighet att få ett beslut om dödsboanmälan från kommunen.

Begravningshjälp


Om tillgångarna i dödsboet på dödsdagen inte räcker till en enkel begravning finns möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten enligt socialtjänstlagen.

Sidansvarig: Margareta Haglund

Senast uppdaterad: 2019-06-27

Kontakta oss

Kansli- och Kommunutvecklingsenheten
tel 0370-33 14 37
kommunstyrelsen@gnosjo.se