Alla är säljare – men hur blir man ett riktigt säljproffs?

Den 13 mars höll Jonas Gallneby från Finnvedens Säljkraft en fartfylld föreläsning på Hylténs Industrimuseum, Gåröström i Gnosjö. Föreläsningen organiserades av Maria Kristiansson, Science Park Gnosjö. Temat handlade om hur man blir riktigt duktig på sälj, men vilka är knepen? Här är några goda råd från kvällen.

Ställa fler frågor! Vad vill kunden
”Vad?” ”Hur?” och ”Varför?” – Är de första centrala frågorna att ställa sig när man ska sälja, liksom att titta på av vilken anledning någon konsumerar en vara eller tjänst. Det kan vara allt från att det är ett basbehov, ett tryggt val, status eller ego-faktorer. Överlag behöver också fler frågor ställas till kunden för att ta reda på vad kunden faktiskt vill, vad är dennes behov?

”Alla affärer handlar om relationer, du gör affärer med dem du gillar”
Jonas lyfte också att vi alla har olika personlighetstyper, vilket har betydelse för hur vi ska bemöta personer på bästa sätt i säljsammanhang. Relationen med kunden är viktig när vi ska sälja något, förklarar Jonas. Att vi också bara har cirka 5 sekunder på oss att göra ett första intryck när vi möter någon för första gången gör det hela ännu mer utmanande. Det gäller att bli bäst på mötet med andra, och lära sig att se vem man faktiskt har framför sig.

Anpassa dig till kunden eller gå under
En av de avslutande delarna som Jonas tog upp handlade om att inte bemöta kunden som man själv vill bli bemött, utan som kunden vill bli bemött. Det är ett viktigt förhållningssätt för att lyckas, förklarar han. Kundens behov ska stå centralt, och lyckas man till och med överträffa kundens förväntningar så kan det goda ordet om det du säljer och dig som säljare spridas vidare.

Sidansvarig: Susann Gustavsson

Senast uppdaterad: 2018-03-14