FAQ - Vanliga frågor

FAQ betyder frequently asked questions, alltså frågor som ställs ofta. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som brukar ställas till Gnosjö kommun.

Teknik- och fritidsförvaltningen

När är simhallen öppen?
Länk till information om simhallens öppettider.

Vem kontaktar jag om jag har glömt något i simhallen?
Ring simhallskassan på telefon 0370-33 11 00 så hjälper de dig att titta efter det du har glömt.

Vad behöver jag för att låsa skåpen i simhallen?
Skåpen låses med en tio-krona (som man får tillbaka när man låser upp).

Hur bokar jag övernattning på vandrarhemmet?
Vandrarhemmet bokas på telefon 0370-33 11 15 eller e-post
vandrarhemmet@gnosjo.se

Vem ska jag kontakta om det är en grop i vägen som behöver lagas?
I varje tätort finns en vägförening som, via anslag från kommunen, handlägger drift  och underhåll av gator och gång- och cykelvägar. Länk till kontaktuppgifter till vägföreningarna.

 


Kultur- och utbildningsförvaltningen

När är det lov och studiedagar i skolan?
Länk till information om läsårstiderna.

Hur anmäler jag att jag vill ha barnomsorg till mitt barn?
Du anmäler ditt behov av barnomsorg med hjälp av en e-tjänst. Länk till e-tjänsten.

Vad ingår i försäkringen som kommunen har tecknat för skoleleverna?
Länk till information om olycksfallsförsäkring.

När är biblioteket öppet?
Folkbiblioteket i Gnosjö är så kallat Meröppet och kan besökas alla dagar mellan kl 7 och 22. Länk till information om vilka tider biblioteket är bemannat med personal.

Hur gör jag om jag vill förlänga lånet på en bok?
Med hjälp av ditt lånekortsnummer och ett lösenord kan du logga in i bibliotekskatalogen och låna om böckerna hemma vid datorn. Kontakta biblioteket på telefon 0370-33 11 38 om du har glömt koden till ditt lånekort. Länk till bibliotekskatalogenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur funkar det om jag vill låna e-böcker?
Länk till information om hur man laddar ner en e-bok.

Socialförvaltningen

Vem kontaktar jag om jag behöver färdtjänst?
Länstrafiken ansvarar för färdtjänsten i Jönköpings län. Du kan ställa frågor och ansöka om färdtjänst på telefon 0771-680 680.

Hur går jag tillväga om jag är orolig för ett barn eller en vuxen?
Du kan börja med att ringa socialförvaltningen på telefon 0370-33 10 00 och beskriva din oro. En sådan konsultation kan göras utan att barnets eller den vuxnes identitet avslöjas. Du kan därefter välja att göra en anmälan. Det gör du genom att ringa in och meddela att du vill göra en anmälan, eller genom att skicka in ett brev eller e-post. Tänk på att INTE presentera dig i telefon om du vill göra anmälan anonymt, för om du presenterat dig kan anmälan inte göras anonymt. Om en anmälan görs anonymt är det viktigt att den är så utförlig som möjligt eftersom socialförvaltningen då inte kan få mer information från den som har gjort anmälan. Postadressen för att skicka in ett brev är Gnosjö kommun, Socialförvaltningen, 335 80 Gnosjö. E-postadressen är socialutskottet@gnosjo.se

Vi ska separera, kan vi få hjälp med hur vi ska fördela vårdnaden om barnen?
Ja, föräldrar är välkomna att beställa tid för samarbetssamtal för att komma fram till gemensamma lösningar om barnens boende, umgänge m m hos familjerättens socialsekreterare. Kontakta socialkontorets reception på telefon 0370-33 13 70, eller e-post socialutskottet@gnosjo.se, för att boka en tid.

Hur går man tillväga för att skriva på ett faderskapsintyg?
Du kan boka tid för faderskapsbekräftelse/anmälan om gemensam vårdnad genom att ringa socialkontorets reception på telefon 0370-33 13 70 eller maila till socialutskottet@gnosjo.se


Samhällsbyggnadsförvaltningen

Vem anmäler jag till om jag har sett djur som far illa?
Länsstyrelsen har ansvar för djurskydd. Du når Länsstyrelsen på telefon 036-39 50 00 eller e-post jonkoping@lansstyrelsen.se

Kommunstyrelseförvaltningen

Hur gör man för att starta Grannsamverkan?
Länk till information om Grannsamverkan.

Vem kontaktar jag för att få lotteritillstånd?
Länk till information om lotteritillstånd.

 

Ekonomi

Var lämnar jag in deklarationen?
Idag kan du deklarera på flera olika sätt. Du kan deklararera som E-tjänst med BankID, via sms, ringa eller via post. Deklarationen sker till Skatteverket, och de deklarationsblanketter du får hem innehåller all information om vart deklarationen ska skickas. Mer information finner du i denna länk till Skatteverkets hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidansvarig: Christian Bagan

Senast uppdaterad: 2017-11-27